1Citizen

1Citizen
Supported by 1Citizen

1Citizen

1Citizen
Supported by 1Citizen

Saturday, September 5, 2009

KepAdA Orang Yang tidak Tahu Mengawal Emosi..

Ini saya tujukan untuk orang-orang yang sedang mengalami masalah mengawal emosi.. lebih-lebih lagi kepada remaja-remaja sekarang ni..

Nama pun remaja, mestilah banyak saja masalah yang berada di minda mereka. Dalam usia 14-17 tahun ini lah yang patut kita ambil perhatian yang lebih. Saya pun ada adik juga, dia selalu tanya saya, macamana saya dapat tenang walaupun banyak masalah yang timbul? Saya ini sekarang SPM, jadi dia ni banyak sangat masalah. Saya teringat tentang diri saya sewaktu berada di tingkatan dua dulu. Memang ada saja masalah yang timbul. tapi mujur lah saya ni, bukan jenis yang kuat memberontak. Kalau tidak, alamatlah ibubapa saya menanggung saya yang nakal ni.. hahaha.. Dari sana lah saya banyak belajar cara-cara mengawal emosi saya.

Adakalanya keluarga saya ni jenis yang periang, tapi kalau ada masalah, saya tetap akan menjadi orang tengah. Bukan apa, sebab bagi saya itu tanggungjawab saya sebagai seorang kakak dan anak sulung dalam keluarga saya. Saya sentiasa mengingatkan adik saya untuk belajar mengawal diri daripada hasutan syaitan. Kita tidak boleh mengalah begitu sahaja. Lagipun, sajauh mana kamu dapat lari dari masalah? Dia tetap akan ikut kamu ke mana sahaja..
Sampai termimpi-mimpi lagi dikejar hantu.. Perkara biasa lah tu, bagi remaja-remaja yang sedang ada masalah dengan girlfriend/boyfriend, jangan lah lepaskan geram dengan keluarga kamu. Mereka bukannya tahu apa-apa. Kalau kamu di apa-apakan, keluarga juga yang susah. Tapi, walauapapun terjadi, ingatlah.. Kamu bukan seorang didunia ini, kamu masih ada keluarga. Dibandingkan nasib kamu dengan anak yatim piatu, mereka cuma lah insan lain yang ingin menumpang kasih sayang daripada orang lain. Tidak lupa juga, Tuhan sentiasa ada dengan kita.
Dalam hidup saya, saya meletakkan ibubapa yang paling utama selepas Tuhan, tanpa mereka siapalah kita di dunia ini. Barulah keluarga saya yang lain. Tidak kira lah siapa sekali pun. Saya akan bertindak ikut masa, bukannya melulu saja nak melenting. Kalau ada masalah dengan seseorang tu, jangan lah terus melenting. Masalah tu tidak akan berakhir. Jadi ingatilah diri tu. Apabila orang lain pula menghadapi masalah, saya akan menjadi pendengar yang setia. Saya akan bagi pendapat bila perlu, saya akan bersikap lebih terbuka dan mengetahui isi yang orang tu ingin kemukan..

Setakat ini saja yang dapat saya kongsikan, jumpa lagi di pages akan datang.. sentiasa senyum walaupun ada masalah..

No comments:

Post a Comment