1Citizen

1Citizen
Supported by 1Citizen

1Citizen

1Citizen
Supported by 1Citizen

Wednesday, October 16, 2013

"Cyber Bullying"


Laman sosial pada masa kini semakin berleluasa. Zaman budak kecil sudah tidak lagi seperti dahulu kala. Mereka lebih suka berada dirumah, berkurung didalam bilik dan bermain dengan komputer dan sebagainya.
Adakah ini sihat untuk mereka? Adakah ini mampu membantu mereka ke arah lebih baik? Adakah laman sosial seperti ini selamat untuk mereka layari?


Siapakah kawan mereka? Adakah semuanya benar wujud atau hanya di alam maya?





Pembulian Cyber atau lebih dikenali sebagai "Cyber Bullying" adalah perkara yang amat merunsingkan bagi setiap ibu bapa. Perkara ini semakin berleluasa lebih-lebih lagi negara Malaysia. Kes penipuan semakin berleluasa, remaja mengalami tekanan disebabkan perkara kecil, anak-anak diperlakukan seolah-olah mereka itu lah badut di dalam lama sosial. Laman sosial ini boleh menjadi salah satu perisian untuk kita mencari kawan daripada negara atau negeri lain. Laman social ini juga digunakan untuk kita lebih mudah untuk berhubung bersama orang yang tersayang yang jauh diperantauan. Tetapi, wujudnya pembulian ini berlaku apabila 'post' atau status di laman sosial tersebut memberikan fakta atau fitnah kepada orang lain sehingga mendatangkan salah faham antara satu sama lain. Seperti : 
salah satu gambar yang bolek mendatangkan konflik




Oleh sebab itu, negara kita perlu adanya 'Undang-undang Pembulian Siber' untuk menuntut bela bagi mereka yang menghadapi situasi seperti diatas. Perkara ini di sokong oleh Olivia Edward, berusia 15 tahun mengalami situasi dimana dia dibuli di laman sosialnya. Cerita selanjutnya boleh di baca di laman Cyber Bullying needed!


Semua ini harus dihentikan untuk kesejahteraan anak-anak pada masa hadapan. 

No comments:

Post a Comment